Je zou het misschien niet zeggen, maar voor wie zichzelf wel eens betrokken heeft gezien bij een gemiddeld tot groot bedrijf, moet opgevallen zijn dat het eigenlijk alleen maar om centen gaat. Mooie verhalen over dat wij -het vloerpersoneel- de meest waardevolle asset voor het bedrijf zijn, gaat alleen op bij ondernemingen die ook nog echt de ambitie kúnnen hebben om een mooi product op de markt te zetten, zonder dat de aandeelhouders elk jaar meer druk uitoefenen op de financiële statistieken.
Een makkelijke oplossing van creativiteitsloze bestuurders, is het platter maken van de organisatie en het inhuren van veel te dure poppetjes die goed hebben begrepen hoe je de statistieken kunstmatig kunt boosten. Een bijkomend ‘voordeel’ is vaak dat deze poppetjes in hun acties ook meteen de ware geest van een bedrijf om zeep helpen. Máár, de cijfers zijn weer even prima!
Tuurlijk, wij snappen ook wel dat er meer krachten spelen en dat het allemaal niet zo makkelijk is als dat het klootjesvolk vanaf de buitenkant kan beoordelen, maar feit blijft dat de vermeende ’transparantie’, voor het grootste deel van het bedrijf en buitenwereld niet zo doorzichtig is als men ons wil laten geloven.

Daarnaast moet -indien je de hiervoor beschreven situatie herkend- opgevallen zijn dat hoe meer dure poppetjes er bij betrokken worden, hoe meer deze dure poppetjes en het bestaande management de schijnbare overtuiging hebben dat ze weten waar ze het over hebben. Waar vroeger de werkvloer nog wel eens om meedenken werd gevraagd, maakt men nu op hoog niveau beslissingen waarvan de werkvloer (de mensen die dagelijks met de details van het werk te maken hebben en als geen ander inzicht hebben in waar processen knellen of producten steekjes laten vallen), de motivatie niet kan ontrafelen.

Onze overheid, ‘NL BV’, is niet anders. Ondanks de ‘volksvertegenwoordiging’, die ons inziens de stem van het volk zouden moeten laten gelden, worden ook hier beslissingen genomen of acties uitgevoerd die het volk niet kan rijmen. Goed, mensen maken foutjes, kan gebeuren.
Maar als je dan op de proppen komt met bijvoorbeeld een wietpas, waar werkelijk niemand om heeft gevraagd, wat verwacht je dan?

De cohesie onder de cannabis consumenten werd meteen duidelijk toen het aankwam op de wietpas. Juist deze kracht moeten we ook willen aanwenden als verenigde cannabis genieters. Vertegenwoordigd door gelijkgestemden in een bestuur dat wél naar de wensen van de doelgroep luistert en bovendien zeer goed op de hoogte is van wat er speelt en scheelt in cannabisland.

We wijzen geen vingers, begrijp ons niet verkeerd. We snappen ook goed dat de cannabis markt voor politiek Nederland een onderwerp is, waar -zéker na de wietpas poging- niemand z’n vingers meer aan wil branden. Het is dus aan ons om de ‘oplossingen’ voor Nederland te bedenken, ontwikkelen en het draagvlak te creëren, waarop onze politiek alleen maar ‘JA’ hoeft te zeggen. Cannabis Consumentencollectief We Smoke speelt in op de politieke onkunde (niet verkeerd bedoeld) om regulatie van de achterdeur en het consumentencollectief verder van de grond te krijgen. Als cannabis consument heb je het recht op een veilig product en dien je te kunnen beslissen op méér dan alleen THC- en CBD-waarden van producten waarvan de coffeeshop geeneens met zekerheid kan zeggen welke wietsoort het is.

Dus… wat nou als je binnenkort over een ‘wietpas’ kunt beschikken waar je wel wat aan hebt? Geen gedwongen constructie, opgelegd door de overheid, maar een pas waarvoor je zelf kunt kiezen! Deze pas is het bewijs dat je staat voor een eerlijke en open cannabis markt, waar je erop kunt vertrouwen dat we er alles aan doen om je te voorzien van een betrouwbaar, eerlijk en gekend product. Een pas waarmee jij zélf, direct voordeel hebt bij aangesloten coffeeshops, je korting geeft op verschillende evenementen en ook nog eens bijdraagt aan de regulering van de achterdeur! Stay tuned!

 

 

© [2019] Stichting CannaWijzer (voorheen WeSmoke)

...voor de consument.

 powered by Searacon

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?