Vandaag zal er een resolutie worden aangenomen bij de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) over het coffeeshopbeleid in Nederland. De leden van de vereniging kiezen voor het scenario “reguleren”. We Smoke is blij dat de gemeenten op deze manier in opstand komen en het volgende kabinet de juiste richting wil wijzen. Voor de lokale bestuurders in het land is de maat vol en ze vinden het hoog tijd om tot een oplossing te komen in deze cannabis impasse! Maar tegelijkertijd willen wij als consumenten en coffeeshopbezoekers waken voor een foute afloop.

Er wordt zoveel geschreven, en nog zoveel meer gepraat en bedacht, de consument zal er toch weer eens vertrouwen in moeten krijgen. Als er geen sprake is van vertrouwen bij de consument en coffeeshopbezoeker heeft een zoveelste wetswijziging of maatregel totaal geen zin. De consument zal er uiteindelijk geen joint minder om roken. Hoog tijd voor constructieve gesprekken!

Blower wil geen Staatswiet

Terneuzen, 8 juni 2016

Consumentencollectief WeSmoke maakt zich zorgen over plannen van de VNG om het cannabisbeleid te wijzigen. Wanneer het beleid onvoldoende aansluit bij de bestaande cannabiscultuur zullen cannabisconsumenten hun toevlucht zoeken tot de illegale markt.

Cannabis wordt om uiteenlopende redenen geconsumeerd in alle lagen van de Nederlandse samenleving. De meeste cannabisgebruikers kopen hun  cannabisproducten liefst in een coffeeshop. Daar kunnen zij goed worden geïnformeerd over de effecten en risico’s van cannabisconsumptie.  Ook hebben coffeeshops een belangrijke sociale functie en bieden zij consumenten een veilige omgeving. Dimitri Breeuwer, voorzitter We Smoke: “Het ontmoedigen van cannabisgebruik is niet op te lossen door het reduceren van het aantal coffeeshops of het negeren van een behoefte in de samenleving.”

Besloten verkooppunten zoals een Social Cannabis Club of afhaalloket kunnen op sommige plekken een aanvulling zijn op het huidige aanbod, maar het sluiten of omvormen van coffeeshops naar besloten verkooppunten, is volgens WeSmoke zeer onwenselijk. Breeuwer: “Wanneer cannabisconsumenten zich verplicht moeten registreren, dan zullen velen zich tot illegale markt wenden.”

We Smoke is blij dat de VNG erkent dat er onvoldoende zicht is op de kwaliteit en de samenstelling van cannabis. Nederlandse cannabisconsumenten hebben behoefte aan een constant en betaalbaar product. Het assortiment en aanbod van gedoogde cannabis in de coffeeshops wordt al 40 jaar bepaald door de vraag van de bezoeker. We Smoke vindt een breed en gevarieerd  aanbod van cannabisproducten belangrijk. Breeuwer: “Wanneer consumenten het idee hebben dat coffeeshops alleen nog staatswiet verkopen zullen zij massaal hun toevlucht zoeken tot de ongewenste illegale markt.”

Voor consumentencollectief We Smoke valt cannabisconsumptie onder het recht van zelfbeschikking. Vanuit deze gedachte moeten Nederlanders ook recht hebben op het (onder voorwaarden) telen van een aantal planten voor recreatieve consumptie of als hulpmiddel bij de kwaliteit van leven.

—————————————————————————————————————————————–

Nadere Informatie: Dimitri J. Breeuwer (Stichting We Smoke): T 06 20148803