Coffeeshops lanceren campagne ‘Cannabis en rijden? – Speel op zeker!’
EINDHOVEN – Deze maand gaat de campagne ‘Cannabis en rijden? – Speel op zeker!’ van start, bedoeld om coffeeshopbezoekers te informeren over de aangescherpte Wegenverkeerswet die sinds 1 juli geldt. De campagne is een initiatief van de VCE (Vereniging Coffeeshops Eindhoven) in samenwerking met de landelijke coffeeshopbonden PCN en BCD, lokale bonden VDA, ABC en THC, de stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod, de Cannabis Kieswijzer en consumentenbond WeSmoke. Op de bijbehorende website www.cannabisenverkeer.nl is actuele informatie over dit thema te vinden.
Provincie Brabant
Voor de campagne wordt ook samengewerkt met de provincie Brabant in het kader van de provinciale actie ‘Brabant gaat voor nul verkeersdoden’. Campagnemateriaal van deze actie zal in alle Brabantse coffeeshops worden verspreid, naast de posters en flyers van de campagne ‘Cannabis en rijden? – Speel op zeker!’. De provinciale campagne richt zich op drugs in het verkeer in het algemeen, de website www.nulverkeersdoden.nl bevat informatie over de speekseltest en alle soorten drugs.
Speekseltest
De tekst van de poster raadt cannabisconsumenten aan zich goed te informeren en op zeker te spelen door niet achter het stuur te gaan zitten onder invloed van cannabis. Citaat: “Cannabis blijft tot 14 uur na gebruik aantoonbaar met de speekseltest. Ook als je niet meer onder invloed bent, kun je dus positief scoren bij een politiecontrole. De gevolgen kunnen zeer ingrijpend zijn, o.a. boetes en intrekken van je rijbewijs. Wil je op zeker spelen, regel dan een chauffeur die niet heeft gedronken of geblowd, gebruik het openbaar vervoer, de fiets of een taxi.”
De Groene BOB
Al in 2009 lanceerde de VCE een campagne over cannabis en verkeer, onder de noemer ‘De Groene BOB’. Veilig Verkeer Nederland zag dit als een schending van het auteursrecht op hun BOB campagne en dreigde met juridische stappen. “We hadden gehoopt dat VVN dit thema zelf op zou pakken, maar dat is niet gebeurd”, aldus Lisa Lankes, voorzitter van de VCE. “We zijn heel blij met de samenwerking met de provincie, de coffeeshopbonden en de organisaties voor consumenten. We vinden dit allemaal een belangrijk onderwerp.”
Lancering
De campagne wordt op woensdag 15 november gelanceerd in coffeeshop Pink, Willemstraat 35 in Eindhoven, vanaf 12.30 uur. Vertegenwoordigers van de deelnemende organisaties zijn aanwezig om vragen van journalisten te beantwoorden. Na de lancering worden de posters en flyers van de campagne naar alle 573 Nederlandse coffeeshops gestuurd.