Wat heeft mediwiet nou met blowers en coffeeshops te maken kun je je misschien afvragen. Het roken van een joint, met tabak wel te verstaan, is tenslotte slecht voor je en dat wil je al helemaal niet associëren met patiënten of anderszins medische toepassingen. Toch heeft het roken van een joint voor veel mensen baat bij het slapen of verlichten van hun pijn. Om diezelfde reden bestaat een groot deel van ons consumentencollectief uit mensen die juist om medische of therapeutische redenen cannabis roken of verdampen.

Het was natuurlijk niet de bedoeling om met ons optreden de bezoekers van deze markt tot blowen aan te zetten. We Smoke had een veel nobelere missie. Door Stichting Mediwiet was aan We Smoke gevraagd om op 26 juni jongstleden een lezing te geven over het fenomeen coffeeshops aan dit publiek, die over het algemeen nog nooit een joint of een coffeeshop hadden gezien in hun leven. Hoewel de coffeeshop altijd al een plek is geweest voor patiënten om hun eigen medicijn verantwoord aan te schaffen is er een steeds grotere groep burgers die nog steeds moeite heeft om deze drempel te nemen. De missie van We Smoke was op deze dag om de mensen het eerlijke verhaal te vertellen en hen wegwijs te maken in coffeeshopland. Vragen als “hoe ziet een coffeeshop er anno 2016 uit?” en “wat kan je verwachten van een medewerker aan de balie?” passeerden deze middag de revue.

De gemiddelde leeftijd van de bezoekers aan deze evenementen van stichting Mediwiet ligt boven de 45 jaar. De meesten zijn gepensioneerd en willen de laatste jaren van hun leven verstandig indelen. Cannabis wordt door steeds meer mensen ontdekt als hulpmiddel om de kwaliteit van het leven aanzienlijk te verbeteren. Van een kleine gewrichtspijn of huidaandoening tot aan de bestrijding van kanker en andere levensbedreigende ziekten. Deze doelgroep heeft niets met blowen maar des te meer met met het plantje zelf. Coffeeshops kunnen echter een belangrijke rol spelen voor deze mensen die zelf hun plantje niet kunnen of willen verzorgen.

MediwietMarktDe doelstelling van Stichting Mediwiet is vooral om de mensen zelfredzaam te maken. Mediwiet verzorgt allerlei lezingen en workshops om de mensen te leren om zelf hun wietolie te maken. Voor de bereiding is een hoeveelheid gruis of knipafval voldoende om in kleine hoeveelheden olie te kunnen overhouden. Vaak is dit soort gruis of knipafval te koop in de coffeeshops. Stichting Mediwiet stimuleert coffeeshops om gruis op de menukaart te zetten. In een overzichtelijk kaartje heeft Mediwiet ruim 50 coffeeshops weergegeven waar dit knipafval tegen een gereduceerde prijs te koop is.

Met deze groeiende belangstelling is er een geheel nieuwe doelgroep die de juiste weg naar de coffeeshop moet worden gewezen.  Als consumentenorganisatie kunnen wij dit initiatief alleen maar ondersteunen. We moeten er naar onze mening alles aan doen om deze mensen weg te houden van de illegale markt. Onze onlangs verschenen consumenten-app Cannabis in Town is wat dat betreft een bruikbaar hulpmiddel voor deze medische doelgroep. Stichting We Smoke, Mediwiet en CiT zijn op dit moment druk met het invoeren van deze lijst coffeeshops in onze coffeeshop locator. Zodoende kan deze doelgroep gemakkelijk op zoek naar de grondstof voor hun wietolie.

Het was een geslaagde dag voor alle betrokkenen en naar onze mening vooral voor de bezoekers van deze dag. Onze complimenten aan de organisatie! Stichting We Smoke kijkt uit naar een nieuwe kennismaking met de bezoekers van de volgende Mediwiet Markt.

 

© [2019] Stichting CannaWijzer (voorheen WeSmoke)

...voor de consument.

 powered by Searacon

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?