Imago gaat verder dan; of de kleur van je schoenen bij je hempie past, de ombre in je haar, de glitters op je mobiel of de styling van je auto. Imago zit’em ook in andere keuzes die je maakt. Van kinds af aan zijn we bewust of onbewust bezig onze aansluiting te vinden bij een bepaalde groepering of stroming waar je jezelf prettig bij voelt. Dit is allemaal te doen om júist maatschappelijke acceptatie, danwel het tegenovergestelde, je kiest er in elk geval helemaal zelf voor.
Nu zeggen we wel ‘helemaal zelf’, maar veel mensen zijn onderhevig aan de mening van anderen, dus hoeveel mensen blijven er dan over die deze keuzes maken zónder de invloed van buitenaf? Gebaseerd op je interesses van het moment, maak je keuzes, volg je bepaalde mensen, idolen of groepen en pas je je kleding, haarkleur, zelfs de vaantjes in je auto aan. Groepsmeningen zijn bepalend voor heel veel mensen en daarom ook zo belangrijk om goed te begrijpen.
Begrip, dát is de sleutel. Hoeveel mensen zijn er niet die wel naar de stembus gaan, maar eigenlijk geen idee hebben waarop ze nu eigenlijk moeten stemmen of werkelijk doorgronden waar de partij nu helemaal voor staat?
Het imago van cannabis.
Like it or not, het imago van cannabis wordt niet bepaald door het plantje, maar door de mensen die iets met dat plantje doen óf er juist op tegen zijn dat er iets met dat plantje wordt gedaan. De meningen verschillen dus, en dat is waar het leuk wordt!
Het cannabis imago bevind zich momenteel niet op een bijzonder trots plekje. Wat dat betreft zijn de cannabis tegenstanders (de Sith van de cannabis-Jedi) in het verleden goed bezig geweest om ‘ons’ imago daar te krijgen. Gelukkig voor de cannabis genieter, wordt keer op keer bewezen dat de Sith weinig tot geen kennis van zaken heeft, maar gewoon meeroepen met de luidste keel. Als 5% van deze mensen ooit eens een hijs van een jointje heeft genomen, dan lijkt het ons veel. Vanuit een beeldverwarring met andere drugs, vanuit een geloofsovertuiging of veranderangst, is een algemene maatschappelijke cannabis weerstand ontstaan die lastig te vellen valt.
Terug naar het onderwerp; Imago creëer je zelf, wij hebben dit zelf dus laten gebeuren. Tuurlijk, we hebben hierbij altijd te maken gehad met een David-Goliath verhouding, waardoor we niets voor elkaar kregen, maar dat is al geruime tijd aan het veranderen (met een beetje christelijke basiskennis, weet je dat -per slot van rekening- het kleintje uiteindelijk won). Meer en meer onderzoeken tonen aan dat de inzet van cannabis op bijvoorbeeld medicinaal vlak, zorgt voor probleemoplossing van fysieke en maatschappelijke aard. Ook de cannabis genieters-populatie is groeiende, waardoor de kracht van onze stem met de dag toeneemt!
Nog een mooi stukje over imago, Nederland streeft blijkbaar altijd naar het (soms zelfs ergerlijke) imago van ‘het beste jongetje van de klas’ en heeft dit op cannabis gebied ook jaren vol weten te houden. Imago is wat dat betreft te vergelijken met het opkweken van een wietplantje…, als je aandacht ook maar even verslapt, loop je de kans op schade tot zelfs volledig opnieuw beginnen. Inmiddels loopt Nederland alweer wat jaartjes achter de feiten aan en gaat Spanje er met de cannabis-titel vandoor. Wíj bieden Nederland de helpende hand met onze organisatie en doelstellingen en als extraatje het ultra-microvezeldoekje met de polijstpasta. Samen zullen we moeten poetsen. Ook jullie, beste overheid!
Imago-omkering.
Jouw acties, jouw beslissingen, jouw imago. Jij kunt er -samen met ons en reeds een heleboel anderen- voor zorgen dat het cannabis imago via ‘gunstig’ naar ronduit ‘goed’ wordt gepoetst. We vragen je niet om in gebatikte kleding te gaan zitten wachten totdat je haar lang genoeg is om hand in hand rondjes te huppelen met gelijkgestemden… (goeie ouwe tijd:-) Wat we wél vragen, is doorgronden wat cannabis is en zelf de bewuste keuze te maken of je dit kunt accepteren in jouw maatschappij. Zo niet, even goede vrienden, maar zo wel, sluit je dan bij ons aan en zorg voor een positief imago voor cannabis.
Simpel vraagje: waarom kun je -maandagochtend- rustig op de zaak horen dat iemand afgelopen weekend weer eens lekker diep in het glaasje heeft gekeken, terwijl je eigenlijk nooit hoort dat ze een flinke joint hebben gerookt. Imago creëer je zelf, doorbreek de sleur, fuck de taboe, jíj maakt de keuze, als volwassene. Een ander, dus ook je familie, je baas en je collega’s moeten er maar aan wennen! Wil je weten hoe wij hier ooit mee om zijn gegaan?
Heb je naar aanleiding van deze tekst, extra vragen die niet beantwoord worden door onze andere artikelen? Neem gerust contact met ons op!
We Smoke, Cannabis Consumentencollectief.