#Nieuwcannabeleid

Door: Dimitri Breeuwer

Als je de wereldwijde cannabis legalisatie een beetje hebt gevolgd weet je dat de positieve flow niet zomaar is komen aanwaaien. Hier gingen decennia van strijd aan vooraf door allerlei organisaties wereldwijd, ook bij ons in Nederland. Veelal non-profit organisaties die vanuit hun passie en rechtvaardigheidsgevoel onverminderd doorgingen met de politiek en de samenleving op allerlei manieren te voorzien van eerlijke informatie. Gelukkig, want cannabis is door het schandelijke verbod te lang weggehouden van de mensheid terwijl we het vandaag harder nodig hebben dan ooit.

Een legaliseringsproces staat of valt met goede communicatie tussen overheid en burgers en met transparante informatievoorziening aan de consument. Ook voor stichting CannaWijzer zal 2019 het jaar van de (digitale) informatievoorziening worden. Onze eerste prioriteit voor dit jaar is het via Cannabis in Town inrichten van een consumentenpanel om zoveel mogelijk valide informatie te verzamelen én te verstrekken. Het doel is sturing te geven aan het cannabisbeleid.

Het mediatijdperk zorgt ervoor dat er veel fake-nieuws en subjectieve informatie, meestal vanuit een ‘onderbuikgevoel’ wordt verspreid. In de negen jaar van ons bestaan als consumentenbond zijn we altijd objectief in onze communicatie naar gesprekspartners. Verzamelde informatie via bijvoorbeeld onze website bepalen grotendeels onze koers. Als non-profit organisatie moeten we dat doen met de minimale mensen en middelen die we hebben. Deze middelen bestaan uit donaties, maar vooral uit de vrijwillige en onbezoldigde inzet van bestuursleden, onze ambassadeurs en gepassioneerde cannabisten. Het gemis van bijvoorbeeld een “verdienmodel” geeft de organisatie nu nog de nodige beperkingen.

De komende verandering in ons Nederlandse cannabis- en coffeeshopbeleid vraagt om open en eerlijke informatie die niet alleen gegenereerd wordt door politiek of professionals maar vooral door de cannabis consument zelf! Dit kan door zowel de gemeenschap als gemeenten op een professionele manier te voorzien van eerlijke, objectieve informatie en feedback te vragen. Stichting CannaWijzer kan hiermee de wens van de cannabis consument tastbaar maken in het landelijke debat. Om dit concreet én op lange termijn te doen is er een verdienmodel nodig. Daarom laat ik je nog één keer kennis maken met Brightpulse, een “consumer-profit” IT-bedrijf,  die het Cannabis in Town initiatief technisch zal uitwerken en voor ons zal inrichten als consumentenpanel. Hiermee heeft CannaWijzer een oplossing én een partner die bekend is met de technologie die nodig is bij sociale gemeenschappen en moderne communicatie. Ik proost er namens de cannabis consumentenbond graag op.

Nog een groen, gezond en gelukkig 2019!

Lees onze gehele bijdrage in HighLife online of in de coffeeshop.

Rubriek CannaWijzer-Highlife Nr.1 2019 Leesversie

© [2019] Stichting CannaWijzer (voorheen WeSmoke)

...voor de consument.

 powered by Searacon

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?